چکیده کوتاه کتاب “ایده عالی مستدام”

کتاب ایده عالی مستدام نوشته “چیپ و دن هیث”درباره‌ی اینه که چرا بعضی ایده‌ها در ذهن مردم موندگار می‌شن و بعضی دیگه نه. نویسندگان این کتاب ۶ اصل طلایی برای موندگار کردن ایده‌ها ارائه می‌دن که باعث می‌شن ایده‌های شما جذاب، ساده و به یاد موندنی باشن.

در ادامه چکیده کتاب رو در ۳ نکته خیلی مهم بررسی میکنیم:

۱. سادگی و وضوح: بگو چی می‌خوای!

ایده موندگار ایده‌ایه که به اصل موضوع وفادار باشه. پیچیدگی رو حذف کن و فقط “یک پیام کلیدی” رو منتقل کن.
 مثال: مثل اینه که یه تیتر روزنامه بنویسی که مردم فقط با دیدنش اصل ماجرا رو بگیرن، مثل تیترهایی که روی تبلیغات گوگل میبینی یا حتی ایران اینترنشنال( البته اون دیگه خیلی زرده)

-این گوشی ها دیگر آپدیت نمی شوند
-حادثه وحشتناک در شمال کشور
-این ده فیلم را امروز ببینید
-به این ۳ دلیل ، زانتیا نخرید

البته این مثال ها در تیتر نویسی بود.شما باید بدونید پیام شما دقیقا چیه

۲. داستان رو با احساس بگو :

 مردم بیشتر از منطق، با احساسات ارتباط می‌گیرن. داستان تعریف کن، الهام بده و نشون بده ایده‌ت چه تأثیری روی زندگی آدم‌ها داره.

 مثال: به‌جای توضیح خشک و علمی، قصه کسی رو بگو که با ایده تو زندگی‌ش تغییر کرده،مثلا من همیشه توی محتواهام هرموقع داستان رو با پدیده ها ترکیب کردم،موفق تر بودم.
نیا بگو این شلوار خوش استایلت میکنه،بیا داستان مشتریی رو نشون بده که با همین شلوار چقدر زندگیش و اعتماد به نفسش بیشتر شده.( من تجربه مشابهش رو داشتم)

۳. شوکه کردن: بگو چه فرقی داری با بقیه:

برای موندگار شدن، باید متفاوت باشی. یه نکته غیرمنتظره، یه فکت عجیب یا یه شوک کوچیک بده که مخاطبت رو غافلگیر کنه.
  مثال: وقتی که استیو جابز گفت “هزار آهنگ تو جیبته” و همه متوجه شدند آی‌پاد چیه،در واقع تمرکز جابز روی حافطه دستگاه نبود،بلکه روی تاثیر این حافظه بیشتر درزندگی‌مردم بود

نتیجه‌گیری نهایی:

ایده عالی مستدام به ما یاد می‌ده که ایده‌ها وقتی موندگار می‌شن که ساده، عاطفی و متفاوت باشن
این کتاب یه نقشه‌ی راه برای هر کسیه که می‌خواد ایده‌هاش تأثیرگذار و به‌یاد‌موندنی باشن

دیدگاهتان را بنویسید